 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Jafari M,  Afsari A,  Behgozin S,  Heidari S. The effect of filler metal on the mechanical and tribological properties of AISI 1.6959 steel joint using TIG welding process.  JWSTI 2023; 8 (2) :97-112
URL: 
http://jwsti.iut.ac.ir/article-1-415-fa.html   
                    
                    جعفری محمدمهدی،  افسری احمد،  به گزین احمد،  حیدری شاهین. اثر فلز پرکننده بر خواص مکانیکی و تریبولوژیکی اتصال فولاد 6959/1 با استفاده از فرآیند جوشکاری تیگ.  نشریه علوم و فناوری جوشکاری ایران. 1401; 8 (2) :97-112
URL: http://jwsti.iut.ac.ir/article-1-415-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه مهندسی مکانیک، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران 
 2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی ومهندسی باهنر شیراز، دانشگاه فنی و حرفهای، شیراز، ایران. 
 3- مرکز تحقیقات بیماریهای پیوند و استخوان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، heidari.shahin1@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (5900 مشاهده)
                    
                    
                    در این پژوهش خواص مکانیکی و تریبولوژی جوش حاصل از چهار نوع فلز پرکننده مختلف برروی فولاد-1.6959 از طریق جوش تیگ مورد بررسی قرار گرفت. فلزهای پرکننده مورد استفاده در این تحقیق شامل ER70S-6, ER80S-G, ER80S-Ni1 , ER80S-B2  بوده و ترکیبات شیمیایی نزدیک به فلز پایه دارند. به منظور بررسی خواص جوش و کیفیت اتصال، آزمون های کشش، ضربه، سختی و سایش  با استفاده از دستگاههای کشش و ضربه و سایش انجام شده و ساختار میکروسکوپی نیز توسط میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن است که تغییرات فازی و حضور عناصر آلیاژی مولیبدن و کروم، منجر تغییر در خواص اتصال جوش شده است. بیشترین وکمترین مقاومت به سایش به ترتیب در جوش حاصل از فلز پرکننده ER 80S-Ni1 و ER 70S-6 و بهترین کیفیت جوش و خواص مکانیکی با استفاده از فلز پرکننده ER 80S-B2 حاصل گردید و استحکام کششی نیز تا حدود 38 درصد نسبت به فلز پایه بهبود یافت.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي