Journal of Welding Science and Technology of Iran
نشریه علوم و فناوری جوشکاری ایران
JWSTI
Engineering & Technology
http://jwsti.iut.ac.ir
1
admin
2476-583X
2676-6787
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بهینه سازی متغیرهای فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی با هدف دستیابی به استحکام شکست بیشینه
Optimization of variables of friction stir welding process with the aim of achieving the maximum fracture strength
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p>در این پژوهش جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ورق فولادی <span dir="LTR">IF</span> به ضخامت 7/0 میلیمتر به صورت لب روی هم مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور خواص مکانیکی اتصالات و همچنین تغییرات ریزساختاری آنها مطالعه می شوند. نتایج نشان می دهند که با افزایش سرعت دورانی و کاهش سرعت پیشروی ابزار، استحکام شکست اتصالات جوشکاری شده افزایش می یابد. نتایج مربوط به مطالعات بافت شناسی نیز نشان می دهند که با انجام عملیات جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بر روی فولاد <span dir="LTR">IF</span>، تغییری در مؤلفه های بافت ایجاد نمی شود. عدم تغییر در مؤلفه های بافت را می توان به انرژی نقض در چیده شدن زیاد فولاد <span dir="LTR">IF</span> و در نتیجه وقوع تبلور مجدد دینامیکی شدید در حین انجام فرایند نسبت داد. نتایج نشان می دهند که با افزایش سرعت دورانی ابزار از 900 تا 1400 دور بر دقیقه، نیروی نهایی شکست اتصالات حاصل از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی افزایش می یابد. همچنین از نتایج استنباط می شود که با افزایش سرعت پیشروی ابزار از 50 تا 160 میلیمتر بر دقیقه، نیروی نهایی شکست اتصالات کاهش می یابد. در نهایت، از نتایج این مقاله ثابت می شود که در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی ورق های فولادی <span dir="LTR">IF</span> با ضخامت 7/0 میلیمتر، بیشترین نیروی شکست اتصالات جوش در سرعت دورانی 1400 دور بر دقیقه و سرعت پیشروی 105 میلیمتر بر دقیقه بدست می آید.</p>
<p></p>
<p>In this research, lap joint frictionstir welding of IF sheets with thickness of 0.7 mm is investigated. For this purpose, mechanical properties of joints and also microstructural evolutions are studied. It was found that increase in tool rotational speed and decrease in travel speed results in increase in fracture stress of welded joints. Texture study indicates that no changes can be observed in texture components after friction stir welding. This phenomenon in texture components can be related to high stacking fault energy of IF steel and consequently severe dynamic recrystallization during welding. The results show with increase in the tool rotational speed between 900-1400 Rev/min, ultimate force of fracture of friction stir welded joints is increased. Also, it is concluded from results that with increase in tool travel speed between 50-160 mm/min, ultimate force of fracture of welded joints is decreased. Finally it is proved from results of this paper that in the frictionstir welding of IF sheets with thickness of 0.7 mm, maximum force of fracture of welded joints is achieved in rotational speed of 1400 Rev/min and travel speed of 105 mm/min. </p>
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی, فولاد IF, مطالعات بافت, ریزساختار, بهینه سازی.
Friction stir welding, IF steel, texture study, Microstructure, optimization.
32
48
http://jwsti.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=1
M.
Safari
مهدی
صفری
m.safari@arakut.ac.ir
10031947532846001117
10031947532846001117
Yes
H.
Mostaan
حسین
مستعان
10031947532846001118
10031947532846001118
No
A.
Bakhtiari
آرش
بختیاری
10031947532846001119
10031947532846001119
No